Heeft jouw somatotype invloed op je training- en voedingsschema’s?

Verschillende lichaamstypen kennen verschillende kenmerken. Deze zouden weer verschillende voor- en nadelen hebben en invloed hebben op jouw resultaten; Of je nou spiermassa op wilt bouwen of dat je wilt afvallen. In dit artikel behandelen we drie somatypes.

Je lichaamstype is genetisch bepaald en kun je niet veranderen. Hoewel ieder lichaam anders is, onderscheiden we grofweg drie types; Ectomorf, Mesomorf en Endomorf. Dit noemen we de Somatotypes. De Amerikaanse psycholoog William Sheldon kwam hiermee in de jaren 40 van de vorige eeuw. Naast fysieke kenmerken beschreef hij ook karaktereigenschappen van elk type.

Dat laatste is minder interessant in de fitnesswereld maar het onderscheid op basis van de fysieke kenmerken is tegenwoordig de meest gebruikte manier om onderscheid te maken tussen verschillende lichaamstypes. Wat deze types inhouden en op welke manier dit effect heeft op jou leggen we je hieronder uit.

Genoemde adviezen en richtlijnen zijn niet door ons opgesteld maar zijn gangbare opvattingen in de fitnesswereld.

Ectomorf

De ectomorf, afgekort als ecto, heeft van nature een heel slanke of zelfs magere bouw. Vaak zijn ecto’s lange mensen. Dit lichaamstype heeft een platte borst en smalle schouders en rug. Ook de armen en benen zijn meestal erg dun. Van zichzelf zijn ze minder sterk dan de andere twee types en zullen dan ook langer doen over krachtopbouw. Doordat ecto’s een snelle stofwisseling hebben, zetten ze weinig vet aan. Ze hebben dus een laag vetpercentage. De keerzijde van een snelle stofwisseling is het moeilijk opbouwen van spiermassa.

Vanwege de snelle stofwisseling wordt aangeraden om regelmatig (ongeveer elke twee uur) iets te eten. Dit kan helpen bij het voorkomen van spierafbraak en het binnen krijgen van voldoende calorieën. Er wordt een macro-verhouding van 25% eiwitten, 55% koolhydraten en 20% vetten aangeraden.

kenmerken ectomorf lichaamstype
Kenmerken mesomorf lichaamstype

Mesomorf

De mesomorf heeft van nature een atletische bouw. Dit zie je terug aan brede schouders en smallere taille waardoor de (door bodybuilders) gewilde V-vorm al redelijk aanwezig is. Het mesomorfe lichaamstype heeft dus van zichzelf al een redelijke basis als het aankomt op spiermassa. Daarnaast bouwt dit type ook snel spiermassa op. Van nature zijn meso’s redelijk sterk. Ze bouwen hierdoor makkelijk kracht op wat ook de spieropbouw weer ten goede kan komen. Net als de ectomorf zet ook meso’s niet snel vet aan. Overtollig vet raakt hij relatief snel weer kwijt.

Voor het mesomorfe type wordt over het algemeen een macro-verhouding van 40% koolhydraten, 30% eiwit en 30% vet aangeraden.

Endomorf

De endomorf is van nature wat steviger en heeft een wat meer gedrongen bouw. Vaak zijn het iets kleinere mensen. Door het trage metabolisme zet een endomorf sneller vet aan en het verliest het ook moeilijker vetmassa. Gelukkig heeft ook dit lichaamstype zijn voordelen. Een endomorf bouwt namelijk snel spiermassa op. Ook hebben ze van zichzelf al redelijk wat kracht.

Het endomorfe lichaamstype slaat koolhydraten sneller op als vet dan de andere twee lichaamstypes. Hierdoor wordt aangeraden om niet teveel koolhydraten te eten. Het advies is 25% koolhydraten, 35% eiwitten en 40% vet.

kenmerken endomorf lichaamstype

Zin of onzin

Er is weinig wetenschappelijke onderbouwing voor de somatotypes. Toch wordt het veel gebruikt om verschillende lichaamstypes te onderscheiden. Er zit ook wel een kern van waarheid in. Grofweg zou je elk lichaam in één van de drie types kunnen categoriseren. Echter is bijna niemand volledig het ene type. Bijna iedereen heeft kenmerken van verschillende types. Omdat elk lichaam dus anders is, kun je niet zo zwart-wit zeggen dat de eerder genoemde adviezen voor iedereen goed werken. Een ideale macro-verhouding verschilt dus ook per persoon en minder per lichaamstype.

Maar wat kun je er dan wel mee?
In de fitnesswereld worden de somatotypes vooral gebruikt om het groeipotentieel van iemand aan te duiden. Een ectomorf heeft minder potentie dan een endomorf als het aankomt op spiermassa. Een endomorf zal niet snel de slanke trekken van een ectomorf krijgen. Maar zoals we al zeiden: hier is weinig wetenschappelijke onderbouwing voor.

Een groot deel van fitness is het uitzoeken van wat voor jou het beste werkt en waar jij je het prettigst bij voelt. Staar je dus vooral niet blind op de somatotypes en richtlijnen, het zijn immers slechts richtlijnen om jou handvatten aan te reiken waarmee jij je eigen plan op kunt stellen.
Uiteindelijk ontdek je voor jezelf wat wel en niet werkt door het gewoon te doen.

0/5 (0 Reviews)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MENU
maps 053-432 84 24