Weerstandsbanden

De weerstandsbanden zijn een ontzettend makkelijk alternatief op krachttraining zoals je het gewend bent. Door de banden vast te maken of zelf tegen te houden zijn de weerstandsbanden ontzettend veelzijdig te gebruiken. De kleur van de banden, die zeer elastisch zijn, geeft aan hoe zwaar ze zijn. De banden zijn voor verschillende trainingsdoeleinden te gebruiken en kunnen zelfs onder water gebruikt worden!

Alle 13 resultaten

Fitness elastiek oefeningen

Met de fitness elastieken zijn ontzettend veel verschillende fitness oefeningen mogelijk. Het is makkelijk om je op een bepaalde spiergroep te concentreren en je hebt er eigenlijk helemaal niet zo veel voor nodig. Daarom hebben we hieronder een aantal oefeningen voor thuis uitgelegd zodat jullie er mee aan de slag kunnen. Het is een beetje afhankelijk van je niveau, maar wij raden aan de oefeningen in 3 sets van 8 tot 25 herhalingen uit te voeren.

Oefeningen billen

Oefeningen voor billen zijn er natuurlijk in overvloed, maar het is nog nooit zo makkelijk geweest als met een fitness elastiek! Er zijn allerlei manieren om mooie billen te krijgen, maar een effectieve oefening met de elastieken is de clamshell. Om de clamshell uit te voeren bind je een weerstandsband net boven je knieën om je benen en ga je op je zij liggen. Vervolgens trek je je knieën iets op en leg je je hakken achter je op de grond, zodat je benen in een hoek van 90 graden liggen. Zorg er hierbij voor dat je bovenlichaam recht blijft. Je voert de oefening uit door je knieën gecontroleerd uit elkaar te drukken en dit een aantal keer te herhalen. Vervolgens ga je op je andere zij liggen en herhaal je de oefening. Je zult al gauw een flinke verzuring in je billen voelen!

Oefeningen biceps

Voor veel biceps oefeningen heb je onhandige gewichten of grote apparaten nodig. Met de fitness elastieken kun je heel gericht met je biceps aan de slag zonder dat je allerlei apparatuur nodig hebt. Een goede oefening voor je biceps is de bicep curl. Voor de bicep curl zet je je voeten op heupbreedte uit elkaar en ga je op het midden van het elastiek staan. De handvatten van het elastiek houd je hierbij in je handen. Laat je armen langs je lichaam hangen en richt je handpalmen hierbij naar voren. Voor het uitvoeren van de oefening breng je je handpalmen richting je schouders en laat je ze rustig weer omlaag zakken. Zorg ervoor dat je ellebogen als het ware aan de zijkanten van je lichaam “plakken”, dit zorgt er voor dat de oefening ook echt effect heeft op je biceps. Het is belangrijk hierbij de spanning op je biceps in stand te houden, ga dus niet een heel snelle beweging maken! Deze beweging herhaal je een aantal keer om je drie sets te voltooien.

Oefeningen schouders

Je schouders trainen kan op veel manieren, zoals eigenlijk bij elke spiergroep geldt is het aantal beschikbare oefeningen met fitness elastieken alleen gebonden aan hoe veel fantasie je hebt. Om je schouders te trainen zet je je voeten op schouderbreedte uit elkaar en zet je één voet een stukje voor de andere. Je houdt het fitness elastiek aan de handvatten vast en gaat met de voorste voet op het midden van het elastiek staan. Laat je armen langs je lichaam hangen waarbij je je handpalmen in de richting van je lichaam houdt. Doe met je achterste voet een grote stap naar achteren en zorg ervoor dat er een lichte spanning op het elastiek staat. De oefening voer je uit door je handen zijwaarts op te tillen tot op schouderhoogte. Knijp hierbij je schouderbladen naar elkaar toe en wijs met je handpalmen omlaag. Laat je handen rustig zakken maar zorg ervoor dat je constant spanning houdt op het elastiek. Herhaal deze beweging in sets.

Borstspieren trainen

Ook je borstspieren trainen is eenvoudig te doen met de fitness elastieken. Een goed hulpmiddel hierbij is het deuranker. Je kunt het elastiek ook aan een deurklink bevestigen door hem er achter te haken. Dit raden wij echter wel af. De deurklink kan namelijk losschieten en voor een vervelende situatie zorgen waarbij je geblesseerd of zelfs verwond raakt. Met het deuranker kun je elastieken op een veilige manier aan je deur bevestigen en ook nog eens makkelijk de hoogte bepalen. Om je borstspieren te trainen bevestig je het deuranker op schouderhoogte en haal je het fitness elastiek door het deuranker. Je gaat met je rug naar de deur staan en houdt de handvatten van het fitnesselastiek in je handen. Houd hierbij je armen ter hoogte van je schouders in een hoek van 90 graden, laat je ellebogen niet verder dan je schouders naar achter zakken. Zet met je linkerbeen een stap naar voren en leun licht vooruit tot je voelt dat het elastiek op spanning komt te staan. Voor de oefening zelf strek je je armen langzaam vooruit en laat je deze weer in de startpositie terugkomen. Zorg er hierbij voor dat er spanning op het elastiek blijft staan en houd je armen op schouderhoogte. Maak een aantal sets van deze beweging.

maps 053-432 84 24