Je hebt ze misschien wel eens gezien: mensen die als een gek staan te schudden met hun shakebeker om hun eiwitshakes te klaar te maken en niet meer zonder hun shake de naar de sportschool gaan. Daarnaast zijn in de gemiddelde supermarkt producten met een extra hoge eiwitdosering niet meer weg te denken. Maar wat zijn eiwitten precies en waar heb je het voor nodig? In dit artikel vertellen we je er iets meer over!

Kort gezegd zijn eiwitten voedingsstoffen die je spieren herstellen en helpen groeien. Voedingsstoffen die we binnen krijgen worden verdeeld in 2 categorieën: micronutriënten (micro’s) en macronutriënten (macro’s). Onder micro’s vallen mineralen, vitamines en sporenelementen, onder macro’s vallen vetten, koolhydraten en eiwitten. Eiwitten bestaan uit aminozuren, deze zijn essentieel voor je lichaam omdat spierweefsel en ander weefsel er uit is opgebouwd.

Wat doen eiwitten?

Eiwitten hebben diverse functies:

  • Herstellen en opbouwen van spierweefsel en ander weefsel zoals huid, haar en organen.
  • Leveren van energie. Eiwitten geven langer een gevoel van verzadiging dan koolhydraten en vetten.
  • Verantwoordelijk voor diverse chemische processen in het lichaam. Zowel enzymen als hormonen zijn opgebouwd uit aminozuren. Enzymen zorgen onder andere voor het verwerken van vetten.
  • Beschermen tegen ziektes. Ook antilichamen bestaan uit eiwitten. Deze antilichamen houden je immuunsysteem op peil.

Hoeveel eiwitten heb je nodig op een dag

Hoeveel proteïne heb je eigenlijk nodig op een dag? Het legendarische antwoord van Arnold Schwarzenegger op deze vraag luidde als volgt: “All the proteïn.”

Nou is dat natuurlijk wat overdreven. Een vuistregel die fanatieke (kracht)sporters aanhouden is 1,5 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Voor duursporters wordt ongeveer 1,2 tot 1,5 gram per kilo lichaamsgewicht gerekend. Mensen die (bijna) nooit sporten hebben genoeg aan 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Een krachtsporter van 80 kilo heeft bijvoorbeeld 120 tot 160 gram eiwit per dag nodig.

Probeer deze vuistregels ook zoveel mogelijk aan te houden. Extra eiwitten kan je lichaam niet verwerken en slaat het op als energie in de vorm van lichaamsvet. En extra lichaamsvet is nou juist wat je niet wil!

Hoe maak je een proteïne shake?

Eiwitshakes maak je van proteïnepoeder. Door er water of melk aan toe te voegen maak je er in no time een shake van. Proteïnepoeder is niets meer of minder dan whey of caseïne in poedervorm, meestal verrijkt met een smaakje.

Maar wanneer gebruik je eiwitshakes en zijn ze wel echt nodig? Het antwoord is simpel: eiwitshakes zijn niet onmisbaar in het voedingspatroon van sporters. Je kan namelijk alle essentiële eiwitten uit je normale voeding halen. Shakes zijn vooral makkelijk. Niet iedereen heeft elke dag tijd of zin om eiwitrijke maaltijden te bereiden. Bovendien kunnen shakes helpen bij het bereiken van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid proteïne. Een shake werk je toch net iets makkelijker weg dan een broodje kip. Bovendien zitten in goede shakes zo goed als alleen eiwitten. Gewone voeding bevat meestal ook koolhydraten of vetten en dus meer voedingsstoffen (calorieën). Een eiwitshake (met water) bevat 110 kcal en 22 gram eiwit. Dit staat gelijk aan:

  • 3 glazen melk (360 kcal)
  • 4 gekookte eitjes (272 kcal)
  • een sappig biefstukje van 100 gram (270 kcal)

Bij een strikt dieet kan een shake dus ook helpen bij het beperken van je calorie-inname.

Zelf aan de slag

Wil je net zulke grote biceps als Arnold of wil je gewoon jouw lichaam goed onderhouden? Dan zijn extra eiwitten onmisbaar in je sportersdieet. Zelf ook aan de slag met eiwitshakes? Bekijk dan de webshop om ze aan te schaffen.

Ons artikel gelezen en heb je vragen of opmerkingen? We lezen het graag in de comments!

0/5 (0 Reviews)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MENU
maps 053-432 84 24