Fitnessballen

Fitnessbal en gymbal

Balanstraining, kracht, ontspanning of actief zitten: de gymbal of fitnessbal is één van de meest veelzijdige oefenmaterialen! Fitnessballen worden veel gebruikt tijdens yoga- en pilateslessen, maar ook voor revalidatietraining en therapeutische oefeningen. Daarnaast bestellen veel mensen een fitnessbal om er thuis mee te trainen of gewoon om op te zitten.

De fitnessballen worden in verschillende maten en kleuren geleverd en zijn allemaal voorzien van het ABS-systeem. Dit zorgt ervoor dat de bal altijd langzaam leegloopt bij een lek of bij verwijdering van het ventiel. Ook nog eens super veilig dus!

Gymbal of fitnessbal kopen?

Een fitness bal is een ontzettend veelzijdig hulpmiddel waarmee je allerlei verschillende oefeningen kunt doen. Je kunt de bal gebruiken om standaard oefeningen een extra dimensie te geven of juist om heel gericht aan een bepaalde spiergroep en je algehele balans te werken. Ook worden de ballen veel gebruikt als yogabal of gymbalFitnessbal training kan zorgen voor:

  • Sterkere borst-, schouder- en armspieren
  • Het versterken van je rug- en buikspieren
  • Meer kracht in benen, billen en hamstrings
  • Een verbeterde balans
  • Een extra moeilijkheidsgraad voor de training die je gewend bent

Daarnaast kunnen fitness ballen gebruikt worden om op te zitten tijdens de dagelijkse activiteiten. Door dit te doen kan de zithouding verbeterd worden en kunnen rugklachten verminderen. Dit komt omdat je “actief” zit: je lichaam is constant kleine correcties aan het maken om ervoor te zorgen dat je in balans blijft en rechtop op de fitnessbal blijft zitten.

Wil je een fitnessbal kopen? Dan is het handig om te weten welke oefeningen je er mee zou kunnen doen. Daarom zijn hieronder een aantal basisoefeningen uitgelegd.

Welke maat fitnessbal heb jij nodig?

Welke maat fitnessbal je nodig hebt is afhankelijk van je lengte en/of de gewenste weerstand bij oefeningen. Bij oefeningen geldt over het algemeen dat hoe lager de bal, hoe zwaarder de oefening! Gebruik je de gymbal om op te zitten dan is het belangrijk dat de bal niet te hoog en niet te laag is. Het onderstaande tabel geeft aan welke maat fitnessbal jij nodig hebt op basis van lengte. In het tabel wordt er vanuit gegaan dat je de gymbal gebruikt om op te zitten. Bekijk de rechterkolom voor jouw lengte en vindt de aanbevolen maat in de linkerkolom.

Doorsnede Fitnessbal:Lichaamslengte:
45 cmtot 150 cm
55 cmtot 160 cm
65 cmtot 173 cm
75 cmtot 185 cm
85 cmvanaf 185 cm

Push up

De push up, iedereen kent hem wel. Het is een simpele maar effectieve manier om de borst- schouder en armspieren te trainen. Met een fitness bal kun je een extra uitdaging toevoegen aan het opdrukken. Dit kun je doen door de voorkant van je knieën en je scheenbenen op de gymbal te balanceren en je handpalmen op de vloer te plaatsen. Vervolgens strek je je armen uit en zorg je ervoor dat je lichaam in een plankpositie komt (let erop dat je billen niet in de lucht steken). Laat je borst richting de grond zakken, druk je op en herhaal deze beweging.

Squat

De squat is een goede oefening om je benen, billen en hamstrings mee te trainen. Helaas is het niet gemakkelijk om squats helemaal goed uit te voeren, waardoor blessures kunnen ontstaan bij het trainen. Daarom is de seated wall roll een goede variant op deze oefening. Voor de seated wall roll ga je met je rug tegen de muur staan en zet je je voeten op schouderbreedte uit elkaar. Vervolgens plaats je de fitnessbal tussen je rug en de muur. Terwijl je tegen de gymbal aanleunt laat je jezelf door je knieën zakken tot je benen een hoek van 45 graden vormen. Deze positie houd je een paar seconden vast, waarna je weer opstaat om in de beginpositie te komen. Herhaal deze beweging en probeer vooral niet te snel te gaan!

Buikspieroefeningen voor thuis

Traditionele buikspieroefeningen voor thuis zoals de sit-up en de crunch worden vaak op de grond uitgevoerd. De harde vloer kan al snel voor pijn en ongemak zorgen tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Met een fitnessbal kan dit makkelijk voorkomen worden. Ga hiervoor met je onderrug op de gymbal liggen met je voeten plat op de grond. Probeer hierbij je benen in een hoek van 45 graden te positioneren. Voer vervolgens sit-ups of crunches uit zoals je gewend bent. Gebruik hierbij alleen je buikspieren om je schouders en bovenrug omhoog te tillen.

maps 053-432 84 24