Fitness hoelahoep

Ongetwijfeld de leukste manier van sporten, de fitness hoelahoep! Op het moment is de sport hoepel, ook wel hula hoop genoemd, razend populair en in steeds meer huishoudens terug te vinden. Niet alleen word de hoelahoep steeds meer thuis gebruikt, ook zijn er steeds meer instructeurs, personal trainers en sportscholen die de hoepel enthousiast gebruiken in een trainingssessie.

Alle 3 resultaten

Trainen met een fitness hoela hoep heeft, naast dat het ontzettend leuk is, het voordeel dat je zowel cardio als spieren traint. In eerste instantie is hoelahoepen net als hardlopen of fietsen een work-out waarmee je conditie en uithoudingsvermogen traint. Het extra gewicht van de hoepel zorgt er daarnaast voor dat je core spieren geactiveerd worden. Een sterke core verbeterd je lichaamshouding en voorkomt rugklachten. De massagegolven zorgen er daarnaast ook nog voor dat je bindweefsel gemasseerd wordt. Als je snel blauwe plekken krijgt, van het hoepelen, betekend dit dat je bindweefsel niet stevig genoeg is. Door regelmatig te trainen met een hula hoop zorg je dan ook voor een verbeterde doorbloeding en een gezonder bindweefsel.

Fitness hoelahoep kopen? Welk gewicht werkt voor jou?

Hula hoops zijn er in verschillende soorten en maten. Dit varieert van 400 gram tot meer dan 2 kg. Bij Matchu Sports vind je 2 varianten. De fitness hoelahoep 1.2 kg met zachtschuim en massagegolven en ook de Laubr sport van 490 gram.

Hoelahoepen werkt het zelfde als elke ander duur sport, loop niet te hard van stapel en bouw rustig op. Het extra gewicht van de hoelahoep zorgt ervoor dat je onderste buik- en rugspieren worden geactiveerd en dat de hoela hoep makkelijker om je lichaam blijft draaien. Naast een flinke cardio work-out, train je dus ook nog je core spieren.

Aan de andere kant is het extra gewicht en de massagegolven, voor de meeste lichamen, wel even wennen. Wij raden daarom ook aan om te beginnen met een fitness hoelahoep van 1.2 kg met zachtschuim. Je lichaam moet even wennen aan deze nieuwe manier van sporten en veel zwaarder is dan ook niet aan te raden voor de beginnende hoelahoeper.

Mocht je een beurs en blauw middel hebben na één of meerdere keren hoelahoepen, dan ben je misschien te hard van stapel gelopen. Luister daarom ook naar je eigen lichaam, neem een stapje terug en begin met minder lange sessies.

Hoelahoep schema voor beginners

Het is natuurlijk de bedoeling dat je uiteindelijk makkelijk 30 tot 60 minuten staat te hoepelen, maar het is aan te raden om rustig te beginnen. Twee voorbeelden van schema’s die je kan toepassen zijn:

  • Schema 1: 2 dagen hoepelen, 1 dag rust
  • Schema 2: 1 dag 2 keer (ochtend en avond) hoepelen, 1 dag rust

Begin de eerste twee keer met 2 minuten hoelahoepen, 1 minuut naar links en 1 minuut naar rechts. Verhoog dit om de 2 keer hoelahoepen met een halve minuut op beide kanten. Bovenstaande schema’s zien er dan als volgt uit:

Schema 1 Schema 2
  • Maandag: 2 minuten
  • Dinsdag: 2 minuten
  • Woensdag: rust
  • Donderdag: 3 minuten
  • Vrijdag: 3 minuten
  • Zaterdag: rust
  • Zondag : 4 minuten
  • Maandag: 4 minuten
  • Maandag: 2 x 2 minuten
  • Dinsdag: rust
  • Woensdag: 2 x 3 minuten
  • Donderdag: rust
  • Vrijdag: 2 x 4 minuten
  • Zaterdag: rust
  • Zondag : 2 x 5 minuten
  • Maandag: rust

Heb je de basis onder de knie? Bekijk dan de volgende fitness hoelahoep oefeningen en maak je training nog leuker!

MENU
maps 053-432 84 24