De in de jaren 50’ razend populaire hoelahoep is weer in opkomst! Dit keer echter specifiek gericht op de fitnessscene. De fitness hoelahoep, ook wel hula hoop of fitness hoepel, werd eind 2013 in een wetenschappelijk onderzoek onder de loep genomen. De fitness hoepel heeft als eigenschappen dat deze zwaarder en dikker is dan een klassieke hoelahoep. Dit zorgt ervoor dat de fitness hoelahoep oefeningen makkelijker uit te voeren zijn. Er zijn mensen die beweren dat de bobbels in de binnenkant van de hoepel hetzelfde effect hebben als accupunctuur of een massage. Eén ding is zeker… de hoelahoep is een super leuk product om te gebruiken in je work-out!

Geschiedenis van de fitness hoelahoep

In 1958 brachten Richard Knerr en Arthur Melin, twee Amerikaanse studenten, de hoelahoep op de markt. Het idee is ontstaan vanuit kinderen in Australië die speelden met zelfgemaakte hoepels van bamboe. Het bedrijf, Wham-O, ging de hoepels in pvc produceren en wist een ware rage te veroorzaken. Er werden meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht in twee jaar tijd! Tegenwoordig is de hoelahoop te verkrijgen in alle soorten en maten en zijn er tal van varianten bedacht op de klassieker.

paarse fitness hoelahoep

Fitness hoepel oefeningen

Omdat de fitness hoelahoep oefeningen te combineren zijn tot één oefening beschrijven wij hieronder eerst de basis. Vervolgens kunnen jullie enkele variaties lezen waarmee je eindeloos kan variëren om je hoepel work-out naar een hoger niveau te tillen. Hieronder eerst een paar tips om toe te passen…

Tips!

  • Begin met een goede warming up om blessures te voorkomen
  • Span de buikspieren goed aan voor het beste resultaat
  • Verhoog de snelheid wanneer je comfortabel bent met de basis
  • Draai en dans om de uitdaging te verhogen
hoelahoep warming up

Warming up

De warming up zal ongeveer 3 – 5 minuten in beslag nemen en bestaat voornamelijk uit het na bootsen van de hoelahoep bewegingen. 1. Ga in het midden van je hoepel staan en beweeg je heupen 1 minuut rustig van voor naar achter met je handen in je zij. 2. Sta weer in het midden van de cirkel en beweeg je heupen 1 minuut van links naar rechts. 3. Pak de fitness hoelahoep vast en beweeg de hoepel tot boven je hoofd en weer terug naar je heup. Doe dit ook ongeveer 1 minuut.

  • Spiergroep: billen, benen, core en rug
  • Intensiteit: laag
  • Duur: 3 – 5 minuten

Stretchen

Ook stretchen is altijd een erg belangrijk onderdeel van je work-out. Eén van de mogelijkheden is om de hoepel met beide handen vast te pakken en de hoepel over je hoofd naar achteren te plaatsen. Strek beide armen zo ver mogelijk uit, maar pas op dat je dit niet te ver doet.

Een andere mogelijkheid om te stretchen is door de hoepel achter je neer te zetten. Reik met een arm over je hoofd, houd je heupen recht, en rek met je rechter arm schuin links de lucht in. Doe dit aan beide kanten ongeveer 5 – 10 seconden.

hoelahoep stretch

stretch optie 1

hoelahoep stretch1

Stretch optie 2

Hoelahoepen

Voor diegene die niet bekend zijn met het hoelahoep principe zullen wij de basis beweging hieronder beschrijven. Houd de hoelahoep vast ter hoogte van je taille, plaats je voeten op schouder breedte en zet één been iets voor de ander. Geef de hoepel een zwaai. Draai de fitness hoelahoep om je lichaam door je heupen van voor naar achter te bewegen, waarbij je gevoel moet ontwikkelen voor wanneer je de heupen naar voren of naar achteren beweegt.

  • Spiergroep: core
  • Intensiteit: laag
  • Duur: 10 – 30 minuten
hoelahoep hoelahoepen

Dance-off

Heb je de basis onder de knie? Werk dan naar een dansje toe. Houd je achterste been als draaipunt op de grond en beweeg je voorste been steeds een klein stapje zodat je met je hele lichaam in de rondte beweegt. Probeer vervolgens door je kamer te bewegen door je voorste voet eerst naar voren te plaatsen en vervolgens aan te sluiten met je achterste voet. Begin met kleine pasjes om de controle over de hoepel te behouden. Dit kan je later altijd vergroten.

  • Spiergroepen: core, benen en billen
  • Intensiteit: gemiddeld
  • Duur: 5 – 15 minuten

Mix de oefeningen hieronder in je work-out om de intensiteit en variatie te verhogen!

Side stance

Ga met je voeten iets verder uit elkaar staan dan je schouders en zet je favoriete been iets voor het andere been. Nu beweeg je je heupen een paar keer van links naar rechts of rechts naar links om vervolgens weer terug te keren naar de basis beweging.

  • Intensiteit: gemiddeld
  • Herhalingen: 1 – 5
hoelahoep side stance
hoelahoep 360

360 spin

Wij zouden je aanraden deze oefening eerst zonder hoepel te oefenen. Zorg dat je linker voet stevig op de grond staat. Stap met je rechter voet vooruit. Geef de hoelahoep nog een flinke zet, draai je lichaam linksom en zwaai je rechter voet mee om extra kracht achter de draai te zetten. Gebruik bij de draai je linker voet als pivot.

  • Intensiteit: gemiddeld
  • Herhalingen: 1 – 2

Jump-throughs

Pak de hoelahoep met beide handen voor je vast. Zwaai de hoelahoep onder je door, spring als het ware in de hoepel en draai de hoepel over je hoofd door. Afhankelijk van je lengte moet je misschien met je hoofd omlaag kijken, zodat de hoepel niet tegen je hoofd komt. Deze oefening is ook zijwaarts te doen zoals op de afbeelding hiernaast.

  • Intensiteit: gemiddeld
  • Herhalingen: 1 – 5
hoelahoep jump through
hoelahoep side step

Side Step

Terwijl je in de basis positie aan het hoelahoepen bent doe je met je linkervoet een stap naar links. Sluit vervolgens met je rechtervoet aan zodat je weer in de basis positie uitkomt. Nu doe je een stap naar rechts en sluit je weer aan met je linkervoet. Doe dit een paar keer heen en weer.

  • Intensiteit: gemiddeld
  • Herhalingen: 2 – 10

Zelf aan de slag

Denk jij dat je na het lezen van bovenstaande oefeningen je work-out ook leuker kan maken? Dit super leuke alternatief is de nieuwe sensatie in de fitnesswereld. Omdat de onderdelen van de fitness hoelahoep uit elkaar te halen zijn, kan je de hoepel overal mee naar toe nemen. Perfect om met een leuke groep fanatiek aan de slag te gaan! Zeker als je niet veel tijd hebt om complete work-outs te doen kan je met 10 – 20 minuten hoelahoepen al veel bereiken. Geïnteresseerd geraakt…? Bekijk onze webshop voor onze varianten en koop een fitness hoelahoep >>

Onze fitness hoelahoep oefeningen uitgeprobeerd en heb je vragen of opmerkingen? We lezen het graag in de comments!

3.9/5 (9 Reviews)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MENU
maps 053-432 84 24