10 Tips om de feestdagen te overleven zonder aan te komen

De feestdagen zijn echt super gezellig, maar je werkt jezelf natuurlijk niet het hele jaar in het zweet om alles weer weg te gooien binnen een paar dagen. Als je de etentjes bij je ouders, schoonouders, opa en oma en de jaarlijkse kerstborrel op werk bij elkaar optelt kun je die beach body wel op je buik schrijven. Je hebt de lawine aan pepernoten die op je af is gegooid net overleefd, maar hoe kom je de rest van de feestdagen door? We geven je 10 makkelijke tips die je hier bij kunnen helpen. 

kerstmis meme

1. Gun jezelf iets, en plan vooruit

Je bent het hele jaar al super goed bezig. Je eet netjes, sport genoeg en je voelt je hartstikke goed. Kortom: je hebt een gezond leefpatroon voor jezelf uitgestippeld. Betekent dit dat je alles meteen weggooit als je een keer wél voor het roomijs als toetje gaat tijdens de kerstdagen? Natuurlijk niet! Je gaat gewoon weer verder met je gezonde leven als het ijsje op is. Als je daarnaast je eigen caloriebehoefte kent, kun je zelf heel makkelijk inschatten of het binnen je dagelijkse caloriebehoefte past. Je zou bijvoorbeeld een eetdagboek bij kunnen houden met een app zoals MyFitnesspal.

2. Portiecontrole

Dat je moeder genoeg voor het hele gezin, de buren, haar collega’s en een klein weeshuis heeft gekookt, betekent nog niet dat jij alles op hoeft te eten. Neem gewoon één portie per gang en eet eventueel van een kleiner bord. Zo heb je toch van alles iets gehad en blijft je blokjesbuik gewoon intact.

3. Zorg dat iedereen je begrijpt

“Maar je ziet er toch goed uit?”, “Je bent helemaal niet dik, eet toch lekker!”, “Je laat me toch niet alleen eten?”, “Anders gooi ik het weg, dat is zonde”. Je zult ze allemaal voorbij horen komen. Jij bent duidelijk met iets bezig dat de rest van de wereld niet begrijpt. Ook al bedoelt iedereen het goed, ze snappen gewoon niet dat je werkt aan een betere versie van jezelf. Leg daarom eens uit waarom je jezelf niet vol propt tijdens het kerstdiner. Misschien ben je je wel op een wedstrijd aan het voorbereiden of probeer je je eetpatroon aan te passen. Als je je naasten uitlegt waarom je nee zegt tegen de overmaat aan voedsel, zullen ze ongetwijfeld begrip tonen. Wees dus niet bang om nee te zeggen.

4. Wees actief met familie

De feestdagen vier je meestal met je familie of geliefden en wat is er nou leuker dan samen iets leuks doen? Twijfel dus niet wanneer je kleine neefje of nichtje de nieuwste versie van Just Dance onder de kerstboom heeft gevonden en dans gewoon lekker mee. Of doe een gezelschapsspel met iedereen. Dit klinkt heel knullig, maar het zal er ongetwijfeld fanatiek aan toe gaan. De perfecte manier om toch wat calorieën te verbranden.

5. Verwerk eiwitten in elke maaltijd

Probeer elke maaltijd uit te balanceren met voldoende eiwitten. Deze onderdrukken het hongergevoel en kunnen je dus helpen niet te veel calorieën binnen te krijgen. Probeer daarom 25-30 gram eiwitten bij elke maaltijd binnen te krijgen. Goede bronnen van eiwitten zijn vlees, vis, gevogelte en bonen. Zorg dus dat elke maaltijd hier iets van bevat.

6. Slaap genoeg

Door alle feestjes en sociale verplichtingen kan het zijn dat je een slaaptekort opbouwt. Wanneer je een slaaptekort hebt, wordt je hormoonhuishouding in de war geschopt. Dit zorgt er voor dat je meer honger hebt en je stofwisseling langzamer werkt. Daarnaast heb je meer behoefte aan calorierijk voedsel wanneer je vermoeid bent. Als het goed is heb je genoeg tijd om te slapen, dus draai je gerust nog een keertje om!

7. Neem zelf een gerecht mee

Het is toch heerlijk als iemand bij je op bezoek komt en diegene neemt zelf een gerecht mee om op tafel te zetten? Dat scheelt de gastheer of gastvrouw een bult werk en zo scoor je ook nog eens punten tijdens de feestdagen. Laat jouw gerecht nou nét een tikkeltje gezonder zijn dan de andere dingen op tafel. Weten zij veel!

8. Zoek een buddy

Probeer je je aan je dieet te houden, maar maakt iedereen het je lastig? Zorg dan dat je een buddy hebt! Als je met zijn tweeën in hetzelfde schuitje zit, is het echt een stuk makkelijk om nee te zeggen tegen die lekkere chocoladetaart.

9. Vermijd vloeibare calorieën

Waarschijnlijk wil je dit niet lezen, maar de calorieën in frisdrank en vooral alcohol kun je het best vermijden tijdens de feestdagen. Ja, het is heel gezellig maar vooral alcohol is één van de grootste boosdoeners bij overgewicht. Wist je dat een glas witte wijn al 133 calorieën bevat en een biertje 160 calorieën? Kun je de alcohol écht niet laten staan? Ga dan voor wodka-spa rood met een schijfje citroen (85 calorieën)!

10. Geef niet op

Dat je één keer je gezonde eetpatroon doorbreekt betekent nog niet dat je alles overboord hoeft te gooien. Je hebt één keer gezondigd, so what? Je bent maar een mens en ja, ook jij maakt wel eens een foutje. Je hebt voor jezelf bepaald wat je doelen zijn. Dat je een keer bent uitgeschoten aan het kerstbuffet betekent nog niet dat deze doelen verdwenen zijn. Geef niet op!

Hopelijk heb je iets aan deze tips en overleef jij de feestdagen zonder aan te komen. Heb je een leuke toevoeging of ben je tegen iets anders aan gelopen? We lezen het graag in de comments!

0/5 (0 Reviews)

One thought on “10 Tips om de feestdagen te overleven zonder aan te komen

  • Marie de Jonge

    Gezond blijven tijdens de feestdagen is inderdaad niet heel gemakkelijk. Ben het ermee eens dat je gewoon moet letten op de grootte van de portie die je eet. Daarnaast zorg ik er ook altijd voor dat ik veel water drink.

    Beantwoorden

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MENU
maps 053-432 84 24