8 mythes over vetverbranding

Wat je reden ook is, niemand wil met een te hoog vetpercentage rondlopen. Om je vetpercentage te verlagen zul je vet moeten verbranden. Hierover worden helaas talloze mythes de wereld in geslingerd. De 8 meest hardnekkige mythes over vetverbranding hebben we voor je op een rijtje gezet.

Wat is vetverbranding?

Wanneer we het hebben over vetverbranding bedoelen we het kwijtraken van overtollig lichaamsvet. Vetverbranding is een proces in het lichaam waarbij vet wordt afgebroken tot vrije vetzuren. Vetten worden ‘verbrand’ en omgezet in energie. Er zijn diverse hardnekkige mythes over de beste manier om dit aan te pakken. In welke zit een kern van waarheid en welke mag je gelijk weer vergeten?

mythes over vetverbranding | vet verbranden

1: Plaatselijk vet verbranden is mogelijk

Bij veel mensen is de buik het grootste probleemgebied als het aankomt op vetophoping. Om een plattere buik te realiseren worden vaak buikspieroefeningen aangeraden. We moeten je teleurstellen: sit-ups zijn niet de oplossing tegen buikvet. Buikspieroefeningen versterken de buikspieren maar hebben geen invloed op het vet om de spieren heen. Door het doen van buikspieroefeningen verbrand je wel calorieën, wat weer bijdraagt aan de vetverbranding.

2. Natuurlijke vetverbranders

mythes vetverbranding | verhoogd metabolisme door fruit

Op social media zien we vaak artikelen in de trant van: “eet dit fruit/deze groente/dit kruid elke dag en val x kilo af”. Dit is pure clickbait, want vet verliezen door het eten van fruit is onzin natuurlijk. Er bestaan wel voedingsmiddelen die het metabolisme versnellen waardoor het indirect bijdraagt aan de vetverbranding (als je er verder goed bij eet tenminste). Zo is aangetoond dat cafeïne het metabolisme een boost geeft. Ook groene thee versnelt je metabolisme. In de meeste fat burners is om deze reden groene thee extract terug te vinden. Ook pepers en de specerij kurkuma hebben metabolisme-verhogende eigenschappen.

Het metabolisme verhogende effect is echter zo minimaal dat je niet veel verschil ziet als je dagelijks bijvoorbeeld liters koffie drinkt. Sterker nog, het effect van cafeïne neemt af wanneer je er teveel van binnen krijgt. Het lichaam raakt eraan gewend.

3: Je verbrandt meer vet met cardio op een lege maag

Er wordt wel eens aangeraden om voor het ontbijt aan cardio te doen, een stuk hardlopen bijvoorbeeld, om zo meer vet te verbranden. Doordat je al een tijd niets hebt gegeten, is de energievoorraad in het lichaam een stuk lager waardoor je meer terug zou vallen op (vet)reserves. Onderzoeken hebben nooit aangetoond dat dit ook echt het geval is. Het is dus prima om iets te eten voordat je cardio gaat doen.

4: Vet verbrand je pas na 20 minuten cardio

Op social media komen regelmatig mooie infographics voorbij die uitleggen dat je pas vet gaat verbranden na 20 minuten cardio. De theorie is gebaseerd op de glycogeen voorraad in het lichaam. Na 20 minuten sporten zou deze voorraad op zijn en begint het lichaam aan de vetopslag als energiebron. Dat gemiddeld na 20 minuten de glycogeen voorraad op is, is waar. Echter gebruikt het lichaam niet maar één energiebron tegelijkertijd. Tijdens de eerste 20 minuten van je workout verbrand je dus ook gewoon vet!

5: Na 8 uur ’s avonds eten maakt je dik

Met enige regelmaat horen we mensen roepen dat voeding dat je na 20:00 uur naar binnen werkt, direct wordt opgeslagen als reserves. De logica hierbij is simpel: ’s avonds beweeg je weinig of niet waardoor je geen calorieën verbrandt en dus geen voeding nodig hebt. In de praktijk werkt het gelukkig anders. Je metabolisme is namelijk een proces dat 24 uur per dag door gaat, dus ook als je slaapt. Het klopt wel dat je minder calorieën verbrandt in je slaap, maar een aantal processen zoals warmteregeling en ademhaling gaan gewoon door. Deze processen verbruiken ook calorieën. De calorieverbranding tijdens de basisprocessen wordt het basale metabolisme genoemd (BMR). Er zijn verschillende modellen om je BMR te berekenen. Tel hier het aantal calorieën bij op dat je op een dag verbrandt met activiteiten en je weet hoeveel calorieën je binnen moet krijgen om aan te komen, af te vallen of op gewicht te blijven.

Verder is de tijd waarop je sport ook een factor. Als je ’s avonds laat sport, is het niet gek om daarna nog te eten. Je lichaam heeft ten slotte energie nodig om te herstellen van de workout.

6. Het eten van vet maakt je dik

Wanneer je vet eet, wordt dit niet direct omgezet in lichaamsvet. Vet is één van de drie macronutriënten en ons lichaam heeft het nodig voor energie en opbouw van allerlei cel- en weefselstructuren. Eén gram vet bevat 9 calorieën terwijl eiwitten en koolhydraten 4 calorieën per gram bevatten. Als je dus veel vet eet, krijg je wel sneller te veel calorieën binnen waardoor je aankomt. Eet dus bewust en met mate.

wat is vet | lichaamsvet

7. Vetverbranding met “speciale” apparaten en apparatuur

Je hebt tijdens het zappen of uit pure verveling vast wel eens op verschillende teleshop programma’s vetverbrandende hulpmiddelen gezien. Een trilriem, minisauna of de Ab Cruncher 5000: allemaal beloven ze dat je kilo’s vet verliest door dagelijks 5 minuten gebruik te maken van het apparaat. Klink te mooi om waar te zijn toch? Klopt, dat is het ook! Je vet laten trillen, zorgt er niet voor dat het verdwijnt. Op de bank gaan zitten met zo’n trilriem om is dus vrij nutteloos.

Je kan geen vet zweten en zweten op zich kost heel weinig calorieën, dus zo’n minisauna werkt hooguit ontspannend. En met de Ab Cruncher 5000 zijn we weer terug bij punt 1. Het zal vast goed zijn voor de buikspieren maar je buikvet gaat er niet van smelten als een cornetto in de Sahara.

8. Drink meer water en verhoog je vetverbranding

Waar deze mythe vandaan komt… wij hebben geen idee. Ons lichaam bestaat voor 60-70% uit water en gebruikt het bij elk fysiologisch proces. Dat we niet zonder water kunnen is een feit. Wanneer je te weinig water drinkt, vertraagt je metabolisme. Daar is immers ook water voor nodig. Andersom werkt het niet. Door veel water te drinken, versnel je jouw metabolisme niet. Kortom, van water drinken alleen val je niet af.

Conclusie

Zoals je nu begrijpt zijn al die mooie verhalen over vetverbranding grotendeels onjuist. Wanneer je van overtollig vet af wilt, zul je moeten zorgen voor een tekort aan calorieën in je lichaam. Dit doe je door minder te eten of door de caloriebehoefte te vergroten door te sporten.

Wat is de grootste mythe over vetverbranding die jij ooit bent tegen gekomen?

0/5 (0 Reviews)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MENU
maps 053-432 84 24