Wat is pre workout en waar gebruik je het voor?

Wil je maximaal trainen, maar kun je soms wel een beetje extra energie gebruiken? Dan heb je ongetwijfeld wel eens van pre workout gehoord. Maar waar gebruik je het voor en waarom heeft iedereen het er toch zo geobsedeerd over? In dit artikel vertellen we je alles wat je er over moet weten!

Wat is pre workout?

Laten we je vast geruststellen: er is helemaal niks eng of raar aan pre workout. Het is een speciaal samengestelde mix van ingrediënten die onder andere zorgt voor verbetering op de volgende gebieden:

  • Energieniveau
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Herstel

Van couch potato naar workout machine

Zowel mannen als vrouwen drinken pre workout voor een energieboost tijdens het trainen. Natuurlijk wil je fit zijn, maar soms kan het nogal lastig zijn om jezelf te motiveren en de stap te nemen om ook écht de gym in te duiken. Pre workout geeft je net die extra motivatie om van dit ook echt te doen. Sterker nog: nadat je pre workout hebt genomen wil je helemaal niet meer stilzitten.

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door caffeïne. En dan niet de caffeïne die je in koffie tegenkomt. Het is pure, geconcentreerde werkzame stof. Dit heeft veel meer effect en geeft veel minder snel hoofdpijn dan wanneer je hetzelfde probeert te bereiken met koffie. Dit zorgt er dus gegarandeerd voor dat je van een couch potato verandert in een super gemotiveerde gymrat!

Wat zit er nog meer in?

 

De exacte samenstelling verschilt natuurlijk per pre workout. Daarom behandelen we de stoffen die je het meest tegenkomt en in ieder geval in onze eigen Oerkracht mix terugvindt:

  • Beta Alanine
  • L-Tyrosine
  • L-Citruline
  • L-Arganine
  • Creatine
Pre workout potje vrijstaand - matchu sports

Beta Alanine

De eerste keer dat je Beta Alanine binnenkrijgt is altijd een beetje spannend. De dosering verschilt per persoon, maar wanneer je een goede dosis binnenkrijgt kun je een tintelend gevoel op je huid krijgen. Voornamelijk in je gezicht! Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Naast het tintelende gevoel brengt Beta Alanine een bult voordelen met zich mee. Vooral op de lange termijn zorgt de stof voor een vergroot uithoudingsvermogen en meer kracht. Dit zorgt er voor dat je uiteindelijk je 3e, 4e en zelfs 5e set aanzienlijk gaat verbeteren.

L-tyrosine

L-tyrosine is een aminozuur dat bijdraagt aan de productie van dopamine en adrenaline. Dopamine is het beloningshormoon en wordt ook vaak het gelukshormoon genoemd. Adrenaline komt vrij in stressvolle situaties. Lichamelijke inspanning is voor het lichaam een stressvolle situatie, waarin je extra scherp wil zijn. L-tyrosine zorgt er niet direct voor dat deze hormonen in hogere hoeveelheid aanwezig zijn, maar levert wel de bouwstenen die je lichaam nodig heeft om ze aan te maken. L-tyrosine maakt je scherper tijdens de training, kan stressverlagend werken, werkt in veel gevallen als een vetverbrander en verbetert je geheugen.

L-citrulline en L-arginine

L-citrulline is een lichaamseigen stof en valt ook onder de aminozuren. Je zou denken dat je dit niet aan hoeft te vullen in je dieet en in principe heb je ook gelijk. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat er veel voordelen zijn aan het verwerken van de stof in je sportroutine. Zo wordt bijvoorbeeld vermoeidheid en spierpijn verminderd. Ook zorgt het voor een verhoogd stikstofmonoxide gehalte, wat voor een verbeterde bloedsomloop en hartfunctie zorgt. Hiernaast wordt de bloeddruk verlaagd.

De werking met L-arginine valt in dit geval erg mooi samen: deze stof zorgt namelijk ook voor een verhoging van het stikstofmonoxidegehalte. Daarnaast is aangetoond dat in sommige gevallen de weerstand en het uithoudingsvermogen wordt verhoogd door inname van L-citrulline.

Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof die fungeert als soort transporteur voor de energie die je spieren nodig hebben tijdens korte inspanningen.

Kort gezegd zou je kunnen zeggen dat creatine het uithoudingsvermogen van je spieren vergroot. Maar creatine doet meer:

  • Het zorgt voor vollere spieren. Creatine houdt vocht in de spiercellen vast waardoor de spieren opzetten.
  • Creatine helpt bij het voorkomen van uitdroging. Dat komt ook door het extra vocht in de spiercellen.
  • Het bevordert je herstelvermogen.

Wil je meer lezen over creatine? We hebben er een uitgebreid artikel over geschreven.

Het grootste voordeel van een pre workout is de extra energie die je er van krijgt. Pre workout schopt je lichaam als het ware in een hogere versnelling en het zorgt er ook nog eens voor dat je meer uit je training haalt. Uiteraard kun je gewoon dezelfde resultaten behalen zonder het supplement, maar als je interesse hebt in een vergrote kracht, uithoudingsvermogen, spieropbouw en vetverbranding is het zeker een interessant supplement voor jou.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je jouw ervaring met pre workout delen? We lezen het graag terug in de comments!

0/5 (0 Reviews)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MENU
maps 053-432 84 24